CeramicSpeed er på få år blevet et globalt brand, der leverer de ypperste kuglelejer til både cykelryttere og transportbånd.

Når Tour de France snart triller i gang, så har Holstebro-virksomheden CeramicSpeed en finger eller nærmere en kugle med i spillet. Kuglelejer fra virksomheden sidder på cyklerne hos blandt andre Kasper Asgreen og Jakob Fuglsang, som CeramicSpeeed samarbejder med.

– Vi sponsorerer fire hold i Tour de France, men det er nok halvdelen af rytterne i feltet, der kører med vores produkter. Quick-Step har vi været sponsor for siden 2012, så hvis de ikke troede på vores kuglelejer, var vi nok ikke blevet ved, siger Jacob Csizmadia, der er stifter og direktør i CeramicSpeed.

Et globalt brand

Virksomheden med hovedsæde og produktion i Holstebro har specialiseret sig i at lave keramiske kuglelejer af høj kvalitet.

– Vores kuglelejer er meget lettere, stærkere og har en lavere friktion end de traditionelle stållejer. De er lidt dyrere, men til gengæld garanterer vi også fire gange længere levetid, forklarer Jacob Csizmadia.

Cykelentusiaster i mere end 150 lande har kastet deres kærlighed på CeramicSpeeds mange produkter. Det er eksempelvis bagskiftere, som får kæden til at løbe lettere rundt.

– De senere år har vi oplevet, at mange kører med vores produkter for at blive set. Der er en bling-bling-effekt, som cykelrytterne lægger mærke til, når de sparker dæk, siger Anne Sofie Banke, der er marketingschef i CeramicSpeed.

Fuglsang og Asgreen kører på kuglelejer fra Holstebro

Kuglelejer i kredsløb

CeramicSpeed er et kendt for at få topcykler og rulleskøjter til at glide lettere, men ambitionerne rækker længere end sportsverdenen.

– Vores produkter sidder i maskiner inden for fødevareproduktion og i for eksempel transportbånd. De kører bedre og skal ikke skiftes så ofte som stållejerne, og det er en fordel, når de er svære at skifte. Virksomhederne skal heller ikke stoppe produktionen så tit, når de vælger vores produkter, siger Karina Jensen, der er marketingschef for industriprodukterne.

– Der er et enormt potentiale, når det gælder industrien, men det kræver, at virksomhederne tør satse langsigtet på kvalitet. Vi er fleksible og producerer efter den enkelte kundes ønske. I øjeblikket har vi et enkelt leje i kredsløb om Jorden, da det sidder i en satellit, hvor vi skulle levere en unik løsning, siger Jacob Csizmadia.

Direktørens passion for keramiske kuglelejer begyndte, da han samlede sine egne inlinere og satte 24-timers verdensrekord inde i Bilka Holstebro i 1998. Det var dog uden for lukketid.

–  Jeg er måske lidt kugleskør, men i dag er vi 90 ansatte i Holstebro, USA og Thailand. Så noget har vi ramt rigtigt med vores perfektionisme og ambitioner om hele tiden af blive bedre, smiler Jacob Csizmadia.

Skrevet af Speakloud for Jysk Fynske Medier.