Smart og brugervenlig Augmented Reality (AR) koncept giver forbrugere mulighed for at se, hvor fødevarerne kommer fra under indkøb i supermarkedet. For at beskytte idéen og teknologien har Farmer’s Window indsendt en international patentansøgning.

Farmer’s Window vil skabe mere transparens i fødevareindustrien og give kunder i supermarkedet en værdifuld oplevelse med Augmented Reality. Gennem livestreaming kan vi som forbrugere se de forhold, dyrene lever under blot ved at pege smartphonen mod emballagen. Det fortæller iværksætter og ophavsmand til teknologien, Philip Staib.

– Danmark er kendt for at have høj dyrevelfærd. Vi behandler dyrene godt, og hvad enten det er grise, køer, høns eller noget helt fjerde lever de under sunde og ordentlige forhold, fortæller iværksætteren, der mener, at den nye banebrydende teknologi kan sikre danske fødevarevirksomheder fornyet konkurrencekraft og et forspring til konkurrenterne.

– Med Augmented Reality teknologien kan fødevarevirksomhederne fremhæve deres gode produktionsforhold og vise, at de arbejder med og tager FN’s Verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion seriøst. Det vil få virksomhederne til at stå stærkere i konkurrencen på det globale marked, forklarer Philip Staib, der har søgt patent på konceptet og fået IPR rådgivning af Kanved Patent Consulting undervejs i processen.

Farmers-Window-Niels-og-Grete-hoens-Indenfor-scaled

Infotainment og gamification vil involvere forbrugerne

Iværksætteren samarbejder blandt andre med Niels & Grete økologiske æg, som du finder på hylderne i Føtex, Salling, Netto og Bilka. Fra april 2021 kan du hente Farmer´s Window appen på App Store eller Google Play og finde Farmer´s Window ikonet – et øje med en gård i – på Niels & Grete æggeemballagen.

– Når du peger din smartphone på æggeemballagen, kan du se, hvordan hønsene tøffer rundt under poppeltræerne på Niels & Gretes økologiske hønsegård. Du kan se, at næbbene ikke er kuperet, at hønsefruerne spiser grovfoder og grøntfoder fra økomarkerne, at æggene bliver lagt i naturlige omgivelser, og at de bliver håndsorteret af Niels og Grete. Det er troværdigt, og det får mange kunder til at vælge æggebakkerne fra den østjyske hønsegård, fortæller Philip Staib.

Augmented Reality giver stor gennemsigtighed i forholdet mellem leverandører, producenter og forbrugere, og Philip Staib ser det som en klar tendens, at forbrugere verden over får større bevidsthed om dyrevelfærd og vil vide mere om produkterne. Derfor har det også været vigtigt på et tidligt tidspunkt at søge patent på den tekniske løsning, der involverer Augmented Reality.

– Vores løsning er gearet til at involvere forbrugerne gennem infotainment og gamification. Snart kan du eksempelvis se en 3D animation af en høne. Du kan gå rundt om den, kigge ind i den og blive klogere på en let og smart måde, der ikke kræver, at du bruger tid på at scanne en QR-kode, forklarer iværksætteren.

Farmers-Window-Philip-Staib

IPR Rådgivning gav det rigtige fokus i patentarbejdet

Det er enkelt, nemt og informativt at bruge Farmer’s Windows’ Augmented Reality teknologi. Men for at få fat i flere forbrugere og gøre det endnu smartere, tror Philip Staib på, at et samarbejde med store dagligvareaktører som COOP, REMA 1000, Carrefour og Salling Group er fremtiden.

– Jeg oplever en god interesse for den teknologi, vi har udviklet i Farmer’s Window. Augmented Reality er fremtiden, og jeg er glad for, at samarbejdet med Kanved Patent Consulting har udmøntet sig i en bred patentansøgning, der beskytter min idé og teknologi fra at blive ”stjålet”. Patentansøgningen sikrer Farmer’s Window et godt fundament. Både når jeg er i dialog med fødevarevirksomheder, og når jeg forhandler med potentielle investorer og interesserede dagligvarekæder, forklarer den initiativrige iværksætter.

Det er, noget forenklet forklaret, smartphonens intelligente genkendelse af varens emballage i kombination med livestreaming, som Farmer’s Window har søgt patent på. Ansøgningen har været krævende og kompleks at udforme korrekt, og Philip Staib er i dag glad for, at han søgte IPR rådgivning og hjælp til arbejdet med patentansøgningen hos Kanved Patent Consulting.

– Nicolai Kanved er fagligt dygtig, og han har stor erfaring med at søge patenter. Han hjalp mig med at finde ind til kernen i patentstrategien, og han lærte mig, at det er vigtigt at formulere kravene i patentansøgningen, så de beskytter min idé bredt og bedst muligt, forklarer Philip Staib, der har stor tillid til, at samarbejdet baner vejen til en succesfuld fremtid for Farmer’s Windows Augmented Reality teknologi.

Farmers-Window-Niels-og-Grete-hoens-Udenfor

En forkærlighed for iværksættere med ambitioner

Hele vejen gennem processen har Philip Staib følt sig tryg ved at have Kanved Patent Consulting ved sin side. 

– Nicolai er ekstremt detaljeorienteret. Tingene bliver lavet ordentligt – også selvom jeg er en forholdsvis lille kunde. Sammen har vi fået styr på patentstrategien, ligesom patentansøgningen står knivskarp. Det betyder, at mine konkurrenter får svært ved at finde ”huller”, når de begynder at granske patentet, og det giver et godt fundament for min forretning, fortæller iværksætteren.

– Jeg kan mærke, at Nicolai vil mig og min forretning. Han er passioneret om mig som kunde og altid hjælpsom og imødekommende, når jeg har spørgsmål. Nicolai agerer som om Farmer’s Window var hans egen virksomhed, og han ser en stolthed i at få mindre start-up virksomheder som min til at vokse. Han er grundig, kompetent og detaljeorienteret. Det betyder, at det spiller max, når vi går ud på markedet, understreger Philip Staib.

Hvorfor har Farmer’s Window valgt os?

Iværksætter Philip Staib giver dig et overblik over, hvorfor han og Farmer’s Window samarbejder med Kanved Patent Consulting.

Nicolai har værktøjskassen i orden inden for patentområdet

  1. Han er dygtig, grundig og detaljeorienteret
  2. Nicolai hjælper mig som var Farmer’s Window hans egen virksomhed
  3. Han yder kompetent IPR rådgivning
  4. Nicolai er altid imødekommende og hjælpsom

Hvilke opgaver løser vi?

Kanved Patent Consulting arbejder for Farmer’s Window med:

  • IPR Rådgivning
  • Patentstrategi
  • Procedering af patentansøgning

 

Farmers-Window-Logo

Kundecase skrevet af Speakloud for Kanved Patent Consulting.