Stålvirksomheden vil supplere sine nuværende forretningsområder med kunder og brancher i den grønne sektor. Med høj kvalitetsbevidsthed og strategiske samarbejder i rygsækken er Steelxperts klar til at træde ud på mere ukendt land. 

– Det ligger i kortene, at vi går den bæredygtige vej. Vi står allerede stærkt i stålbranchen i dag, men som en del af forretningsstrategien vil vi bevæge os videre i den grønne omstilling, siger Bjarne Sørensen, der er adm. direktør i Steelxperts. 

I dag producerer stålvirksomheden produktionsanlæg til primært fødevarevirksomheder. Virksomheden har mange års smedeerfaring, ligesom de er specialister i at håndtere rustfrit stål. 

– Vi kærer os om det, vi er dygtige til, og som vi yder service til i dag. Men vi vil gerne udvikle vores forretning og lave samarbejder for at supplere virksomheden på en række områder, forklarer Bjarne Sørensen. 

– Vores mange fagligt dygtige medarbejdere gør, at vi er utrolig fleksible, samtidig med at vi leverer stabil arbejdskraft i både produkter og servicen til kunderne, siger Bjarne Sørensen.

Projektmøde i Steelxperts

Styr på kvalitetskravene 

Det er derfor oplagt, at Steelxperts med sine mange års erfaring bruger sin ekspertise i den grønne omstilling som for eksempel hos proteinfabrikker eller biogasanlæg. Virksomhedens størrelse gør, at den kan imødegå de krav, der bliver stillet i den forbindelse. 

– Vi kan være med til at gøre en forskel, fordi vi kender til arbejdet, hvad end det er i mejeri- eller kemikaliebranchen. Vi kender både kvalitetskravene og de høje hygiejne- og sikkerhedskrav. Det har vi helt styr på, siger Bjarne Sørensen. 

– Vi skal selvfølgelig finde ud af, hvor vi selv kan blive mere bæredygtige. Det kunne for eksempel være på elforbruget, men det gælder hele vejen rundt i huset. 

Senest har Steelxperts i forbindelse med den nye forretningsstrategi opkøbt virksomheden Flexmatic. Her har man blandt andet overtaget det såkaldte Pigging-system, der bruges til rengøring af rørene i produktionsanlægget. 

– Vi fik mulighed for at købe en forretningsaktivitet til, som supplerer vores kerneområde perfekt. Vi får adgang til brancher, vi normalt ikke ville, og det bliver et stort aktiv i vores virksomhed, lyder det fra Bjarne Sørensen. 

Strategiske samarbejder styrker forretningen 

De nye græsgange betyder desuden, at Steelxperts har brug for nye, interessante samarbejdspartnere som rådgivningsvirksomheder, ingeniører eller lignende, der har andre kompetencer end stålvirksomheden selv. 

– Vi nyder rigtig godt af de samarbejder, vi har i dag. Det giver mening for os at supplere med kompetencer, vi ikke selv besidder, i et tæt samarbejde. Og i samspil med at træde nærmere den grønne scene, ser vi ind i en lys fremtid, lyder det fra Bjarne Sørensen.

Skrevet af Speakloud for Jysk Fynske Medier.