Excel-regnearket er erstattet af en digitaliseret eventmanager i Saint-Gobain ISOVER, der er en af verdens førende producenter inden for bæredygtige isoleringsløsninger. Værktøjet er udviklet i et tæt og langvarigt partnerskab mellem Saint-Gobain ISOVER og Uptime Development. 

I værktøjet registrerer Saint-Gobain ISOVER blandt andet hændelser fra maskinnedbrud til produkter, der ikke performer i virksomhedens velkendte høje kvalitet, ligesom de anvender den digitaliserede eventmanager til at registrere og analyse på fejlleverancer, sikkerheden og arbejdsmiljøet. Det fortæller Hans Henrik Sunddal, der er Automation & Industry 4.0 Manager i Saint-Gobain ISOVER.

– I samarbejde med Uptime Development har vi fået udviklet et smart, intuitivt og effektivt værktøj, hvori vi kan registrere events og hændelser på fabrikken. Vi har i alt 16 forskellige moduler med for eksempel tidsfelt, billeder, upload og kommentarfelt. Modulerne kan vi selv konfigurere, så de passer til den enkelte hændelse. Det er smart og en økonomisk attraktiv model, fortæller Hans Henrik Sunddal.

Digitaliseret eventmanager giver stort datagrundlag for analyser

Saint-Gobain ISOVER har registreret flere end 6.500 hændelser af forskellig art i eventmanageren, og det giver virksomheden et forspring og mulighed for blandt andet at forebygge og reducere antallet af nedbrud i produktionen gennem analyser af data.

– Med vores eventmanager har vi fået et effektivt værktøj til vores leanprogram. Ved at digitalisere hændelser kan vi analysere på alle processer i virksomheden og sikre et højt workflow. Vi kan finde årsager til nedbrud, fejl og mangler. Løse det og sikre, at de samme hændelser ikke opstår igen. Vi kan gå efter ”spildet” og efter at effektivisere og optimere vores arbejdsprocesser og kvalitet, så vi er den ene procent stærkere end vores konkurrenter, forklarer manageren for Automation & Industry 4.0.

Udviklingsforløb funderet på et tæt og tillidsfuldt partnerskab

Samarbejdet mellem Saint-Gobain ISOVER og Uptime Development opstod ved lidt af en tilfældighed, afslører Hans Henrik Sunddal. Men efter et godt tre års langt udviklingspartnerskab er han glad for, at virksomheden valgte at gå Uptime-vejen.

– Jeg fandt Uptime Development lidt tilfældigt på Google. Fra dag ét har vi haft en god kemi og en gensidig forståelse af hinandens spidskompetencer. Uptime er fleksible og dygtige til at spille sig selv på banen med kreative, intelligente og smarte idéer til de løsninger, vi udvikler sammen. De forstår vores behov og formålet, og udvikler eksempelvis eventmanageren på den måde, der giver størst mulige værdi for vores virksomhed, forklarer Hans Henrik Sunddal, der udover eventmanageren også har udviklet en digital arbejdsseddel og en duty manager med Uptime Development.

– Fleksibiliteten i partnerskabet er altafgørende for os. For eksempel har Uptime sat vores eventmanager op, så vi selv kan arbejde videre med den og konfigurere den. De er ikke bange for at give ”deres arbejde fra sig”, for de ved godt, at den næste opgave alligevel venter lige om hjørnet. Vi har samarbejdet med Uptime siden 2018, og jeg glæder mig over, at vi sammen er dygtige til at finde og udvikle de rigtige løsninger. Flere af vores kolleger i Saint-Gobain koncernen har allerede taget vores eventmanager til sig. Det er da et kvalitetsstempel, understreger Hans Henrik Sunddal.

Teamet bag løsningen

Nick Nissen

Kasper Sørensen

Martin Nielsen

Skrevet af Speakloud for Uptime Development.