De gode forbindelser i erhvervslivet kræver hårdt arbejde. Business Kolding står med åbne arme klar til at hjælpe med udfordringer og lege Kirsten Giftekniv, så virksomhederne i byen kan knytte tættere bånd med hinanden.
– Vi kender erhvervslivet i Kolding rigtig godt. Men det er også nødvendigt, for at vi kan hjælpe dem bedst muligt. Vi prøver at få tingene til at glide på en god måde, så der ikke er for mange forhindringer for at drive virksomhed, siger Morten Bjørn Hansen, der er adm. direktør for Business Kolding.
For ham og teamet er det vigtigt, at alle virksomheder i Kolding kan få hjælp til at vokse og udvikle sig. Lige fra den nystartede iværksætter, der skal søge investeringer og sparring, til den kapitaltunge produktionsvirksomhed, der skal rekruttere ny arbejdskraft.
– Virksomhederne står nogle gange over for svære valg, og især under coronakrisen har der været nye udfordringer for alle. Der stod vi klar til at sende dem i den rigtige retning så de kunne få håndteret udfordringerne, fortæller Morten Bjørn Hansen.
Knytter personer og virksomheder sammen
Medarbejdere hos Business Kolding er i kontakt med mere end 1000 virksomheder hvert år. Man gør en dyd ud af at lære virksomhederne i kommunen at kende, så vejledning, netværk og service giver mest mulig værdi til alle og tager udgangspunkt i virksomhedernes individuelle behov nu og her. Udover den personlige kontakt til virksomhederne, bruger Business Kolding udtræk fra Danmarks Statistik, der fortæller om beskæftigelsesudvikling i de forskellige brancher og andre relevante data om virksomhederne.
– Det er en meget stor fordel, at vi kender dem, ved, hvor de kommer fra, og derfor hvordan vi bedst kan hjælpe dem. På den måde er vi i stand til at knytte personer og virksomheder sammen. Vi kan pege på, hvem der kan bidrage bedst i deres udvikling. De har tit brug for hinanden til alle mulige opgaver, de skal have løst. Og der spiller vi tit en rolle som matchmaker fortæller Morten Bjørn Hansen.
Virksomhederne i Kolding er mange og forskellige, og derfor er der mange muligheder for at smede dem sammen på kryds og tværs, uanset om en virksomhed har brug for en revisor, en reklamemand, en entreprenør, en udlejer, et vikarbureau eller et headhunterfirma.
Det gode netværk skaber forretning
Ud over den erhvervsservice, som er gratis og åben for alle virksomheder i Kolding Kommune, driver Business Kolding også et stort erhvervsnetværk – Foreningen Business Kolding – som repræsenterer mere end halvdelen af kommunens private arbejdspladser. En stor del af Business Koldings arbejde er også at samle byens virksomheder til store som små arrangementer. I efteråret skal de blandt andet afholde arrangementet “Firmafesten”, hvor op mod 1000 deltagere i Sydbank Arena skal nyde både faglige indslag og underholdning. I mindre skala samles virksomhederne på kryds og tværs for at knytte stærkere bånd.
– Vi kan mærke, at virksomhederne gerne vil samles, og at det er en forudsætning for at drive forretning, at man har et godt netværk, også lokalt. Det hjælper vi gerne med, siger han.
Blandt andet tilbyder Business Kolding møder om de store udfordringer for virksomheder i øjeblikket, nemlig den grønne omstilling og digitalisering, som især har fyldt meget under coronakrisen.
– Vores udfordring er hele tiden at komme med nye tilbud til alle Kolding Kommunes virksomheder, så de kan følge med i tidens tendenser. Men vi forsøger, og jeg mener bestemt, vi lykkes med det igennem den personlige kontakt og den data, vi har, lyder det fra Morten Bjørn Hansen.
Hjælp på alle hylder
En af de vigtigste opgaver for Morten Bjørn Hansen og teamet i Business Kolding er at hjælpe virksomhederne med de udfordringer, de står over for i dagligdagen. Det kan være alt fra at søge finansiering til udviklingsaktiviteter f.eks. igennem EU eller Vækstfonden, til inkubatorforløb for spirende iværksættervirksomheder eller den åbne gratis rådgivning, med eksperter som revisorer og advokater en gang om ugen.
Business Kolding har desuden et korps af frivillige mentorer, som kan sparre med virksomhederne og føre dem på rette vej.
– Vi vil gerne inspirere virksomhederne i deres udvikling, finde samarbejdspartnere, skabe synlighed overfor de andre virksomheder og hjælpe med at skaffe midler, der kan skubbe dem fremad, fortæller Morten Bjørn Hansen.
Skrevet af Speakloud for Jysk Fynske Medier.