I skarp konkurrence med fire andre inviterede leverandører har vejlebaserede SolarElements vundet udbuddet og skal levere deres hidtil største solcelleanlæg til Urban Mediaspace Aarhus.

Mange års erfaring i at projektlede opsætning af store solcelleanlæg gør SolarElements til et naturligt valg til det hidtil største bygge- og anlægsprojekt i Aarhus Kommune. Fx har virksomheden tidligere opsat store solcelleanlæg på Navitas – også på Aarhus Havn – og FN Byen i København. Den erfaring har, ifølge salgschef Per Thomassen, været afgørende.

– Vi har bevist, at vi kan løfte meget store projekter professionelt og effektivt. Alectia, der er rådigiver på Urban Mediaspace Aarhus, har utvivlsomt skelet til de resultater, vi har opnået på andre byggerier, da de først inviterede os til at byde. Derefter afleverede vi et tilbud, der på teknik, design og service levede op til bygherrens forventninger. Det æstetiske resultat er meget vigtigt for arkitekten Schmidt Hammer Lassen, og de var meget tilfredse med vores forslag.

Standardløsninger er yt

I udbudsmaterielet lagde Alectia op til dialog om alternative løsningsforslag. Den tilgang til projektet glæder Per Thomassen. For det betyder, at de kan præsentere deres bedste løsningsforslag for kunden uden at være bundet på arme og ben af et stramt udbud.

– En kerneydelse i SolarElements er rådgivning og projektledelse. Men vores tekniske erfaring og know how kan vi mange gange komme med alternative forslag og optimere udbyttet af et solcelleanlæg. En standardløsning er sjældent særlig attraktiv, mener Per Thomassen.

Nyt montagesystem optimerer slutresultatet

I Urban Mediaspace Aarhus har SolarElements placeret solcelleanlægget mod øst/vest i ”hundehusform”. På den måde kan solcellepanelerne stå tættere og udnytte kvadratmeterne på taget bedst muligt. Sammen med højtydende kvalitetspaneler fra Winaico betyder det at arkitektens vision om et diskret solcelleanlæg kan opfyldes.

Hundehusformen forenet med et nyt montagesystem betyder, at solcelleanlægget ligger meget tæt på tagdugen.

– Løsningen er meget aerodynamisk. Vinden suser populært sagt hen over anlægget. Det betyder, at der ikke skal være så mange befæstningspunkter, forklarer Per Thomassen.

Energibesparelse på samlet 830.000 kroner

Urban Mediaspace Aarhus har et budget på cirka 1,9 milliarder kroner. Projektet omfatter fx Dokk1, havnepladser og frilægning af den sidste del af Aarhus Å. Dokk1 bliver Aarhus’ nye Hovedbibliotek og Borgerservice, mens havnepladserne vil skabe nye rammer for et levende og aktivt byliv.

Forskellige energibesparende tiltag er indarbejdet i projektet. Det mest markante er installation af de 3300 m2 solceller på taget for at opgradere byggeriet til energiklasse 1. Tiltagene forventes at give en årlig energibesparelse på samlet 830.000 kroner, ifølge Urbanmediaspace.dk

Foto: Urbanmediaspace.dk

Yderligere information:
SolarElements
Salgschef Per Thomassen
pt@solarelements.dk
+45 +45 28 96 81 11
www.solarelements.dk

 

Pressemeddelelse er skrevet af Speakloud for Solar Elements.