Af Udviklingsdirektør Peter Ditlev Nødbak

I Danmark har vi en af verdens bedste mobildækninger, men er du så uheldig at bo eller arbejde i et område med svagt signal, hvor du skal finde et helt bestemt spot, stå på hovedet eller hænge ud ad vinduet for at signalet går klart igennem, er WiFi-opkald løsningen.

Men hvad er WiFi-opkald, og hvorfor er det en smart teknologi for dig, der bor eller arbejder i områder med ”små huller” i mobildækningen? Udviklingsdirektør i Telenor Peter Ditlev Nødbak giver dig svarene og forklarer, hvordan du nemt og enkelt slår WiFi-opkald til på din telefon.

Hvad betyder WiFi-opkald?

Med WiFi-opkald taler du i din mobiltelefon over internettet. Populært sagt laver WiFi-opkald vores router i hjemmet eller på arbejdspladsen om til en lokal mobilmast, og når du er koblet op på et WiFi netværk, er du også helt automatisk koblet op på den lokale sendemast.

WiFi-opkald gør endeligt op med dårlig indendørs mobildækning

WiFi-opkald giver et stærkt mobilsignal i de dele af huset eller i de områder på arbejdspladsen, der er udfordret på mobildækningen. Eksempelvis i kælderen hvor mobilsignalet har svært ved at nå frem. Dermed er teknologien løsningen, der kan fjerne jeres frustrationer over dårlig indendørs mobildækning, skrattende lyd eller mistede opkald.

Med WiFi-opkald kan I altså øge mobildækningen markant inde på jeres arbejdsplads eller inden for hjemmets fire vægge. I kundeundersøgelser kan vi se, at arbejdspladser eller private, der tidligere var udfordret af dårlig dækning, fra den ene dag til den anden har fået en sublim indendørs mobildækning, efter at de har slået WiFi-opkald til på deres telefon.

Kan jeg bruge min telefon, som jeg plejer?

Ja, når du først har slået WiFi-opkald til på din telefon, skal du intet andet foretage dig. Din telefon kobler automatisk WiFi-opkald til, når du tilslutter din telefon til et trådløst netværk. Telefonen vurderer så, om det er det mobile signal eller WiFi signalet, der er bedst.

Du bruger din telefon på nøjagtig samme måde med dit normale telefonnummer og har eksempelvis fuld adgang til telefonbogen, sms’er og alle andre features, og du skal hverken installere apps eller taste koder for at bruge teknologien.

Bevæger du dig uden for WiFi netværkets rækkevidde, skifter din telefon helt automatisk over på et tilgængeligt 4G mobilnetværk. Den du ringer til, skal naturligvis ikke gøre noget, og modtageren af dit opkald kan heller ikke se, at du ringer op via WiFi-opkald. Det er smart, helt enkelt og uden ekstraomkostninger.

Kan jeg sende sms’er med WiFi-opkald?

Naturligvis. WiFi-opkald giver nøjagtig de samme muligheder, som hvis du bruger det normale 2G, 3G eller 4G netværk. Du kan altså trygt både sende og modtage sms’er.

Kan min telefon bruge WiFi-opkald

Godt spørgsmål. Det afhænger af, hvilken telefon du har. Har du en af de nyeste topmodeller, kan du typisk bruge WiFi-opkald. Har du en ældre model, og er du i tvivl, om du kan bruge den nye smarte teknologi?

Klik og se hvilke modeller, der understøtter WiFi-opkald

Sådan får du WiFi-opkald på din telefon

Det er ganske simpelt at slå WiFi-opkald til på din telefon. Først skal du sikre dig, at din telefon er koblet på et trådløst WiFi netværk. Når du har tjekket det, er du klar.

Vejledning – sådan gør du på en iPhone:

  1. Åben ”Indstillinger”
  2. Tryk på ”Telefon”
  3. Vælg ”WiFi-opkald”
  4. Tænd for WiFi-opkald ved at trykke på ”On”
  5. Tryk på ”Slå til”
  6. Nu har du WiFi-opkald på din iPhone

Vejledning – sådan gør du på en Samsung:

  1. Vælg ”Indstillinger”
  2. Vælg ”Applikationer”
  3. Vælg ”WiFi-opkald”
  4. Bekræft og tryk ok

Bemærk at installationen af WiFi kan variere fra model til model.

Har du brug for hjælp?

Klik og læs mere om, hvordan WiFi-opkald virker

Hvordan hjælper Telenor din virksomhed?

Kæmper din virksomhed med dårlig indendørs mobildækning, er WiFi-opkald den teknologi, der løser jeres udfordringer med svingende lydkvalitet i samtalerne, mistede opkald og ”døde huller” i dækningen på bestemte steder i virksomheden. I Telenor er vi specialister i WiFi-opkald, og vi rådgiver gerne om, hvordan din virksomhed optimerer jeres telefoniløsning.

Kontakt os på coedk@telenor.dk eller ring på tlf. 60 50 30 50.

 

Blogindlægget er skrevet af Speakloud i samarbejde med udviklingsdirektør i Telenor Peter Ditlev Nødbak for Telenor.